"יופי של ספר גם לעצמכם וגם כמתנה"
מאירה ברנע גולדברג, אתר מאקו
סופרת ומבקרת ספרות
"מדריך מצוין, אינטליגנטי ויעיל"
שירי צוק, גלי צה"ל
סופרת ומבקרת ספרות

"המדריך לכתיבת זיכרונות ולתיעוד משפחתי"

ההורים שלנו, לצערנו, לא יהיו איתנו לנצח. איתם עלולים ללכת לאיבוד הידע מניסיון החיים שצברו, הסיפורים על הילדות שלנו, על הסבים והסבתות ועל המקורות ושורשי המשפחה המוקדמים יותר.

אם גם אתם מסתובבים בתחושת דחיפות לשמר את כל זה, בהרגשה שאתם עלולים להחמיץ ולהתחרט שלא תיעדתם אותם, בפחד שתפספסו את ההזדמנות הזו ובתסכול כי אתם לא עושים עם זה כלום – הגעתם למקום הנכון.

“המדריך לכתיבת זיכרונות ולתיעוד משפחתי” הוא הספר הראשון בעברית שעוסק בדיוק בזה ונכתב על ידי מומחית לתיעוד ולכתיבת זיכרונות.

הוא יראה לכם איך אפשר לתעד בצורה פשוטה: מה לשאול, איך לשאול, מה לא לשאול, אילו תמונות ומסמכים לאתר, ואיך לארגן הכול כסיפור מרתק ואותנטי בהיקף ובצורה שתרצו: טקסט מצומצם, ספר מקצועי וכל מה שביניהם.

ההורים שלכם, גם אם הם אנשים שלא נוהגים לדבר הרבה, צמאים לספר על החוויות שלהם ועל הדורות הקודמים. הילדים שלכם, גם אם הם צעירים ולא בשלים כעת, יבלעו כל מילה. ההיסטוריה המשפחתית שלהם תחכה להם על המדף וכשיתבגרו יחשפו אליה ויתפסו את ההשפעה ואת המשמעות שלה על חייהם. תנו להם הזדמנות להכיר ולהוקיר את עברם.

חשוב לכם? דחוף לכם? קשה לכם? “המדריך לכתיבת זיכרונות ולתיעוד משפחתי” הוא הפתרון האולטימטיבי. שבו עם הוריכם ותעדו יחד או הזמינו אותם לתעד עבורכם ועבור העתיד.

אין לכם זמן להתלבט ולחשוש. הזמינו את הספר היום כדי שלא תתחרטו מחר!

היי! שמי נעמה שלו-בן דוד, וב-2008 הקמתי את “מוצא הנינים”, הוצאה לאור ייחודית לספרי זיכרונות. בעשר השנים הבאות ראיינתי לעומק כמעט מאה גברים ונשים ופיתחתי מיומנויות הכוללות ביצוע ראיונות אישיים, איתור ומיון חומרים ועריכת טקסטים ארוכים ומורכבים לכדי סיפור מסודר ומרגש. 34 ספרי זיכרונות יצאו לאור במסגרת “מוצא הנינים”, הנה כמה מהם:

זה מה שסיפרו לי בתום התהליך המרגש:

  • “ספר הזיכרונות שכתבנו הוא האוצר של ארון הספרים המשפחתי. המחשבה שעוד כמה שנים נכדינו ישבו ויעיינו בו מרגשת אותנו מאוד“.
  • “אמא חילקה את ספר הזיכרונות שכתבה לילדים ולנכדים בשמחה ובגאווה גדולה. היא הוסיפה הקדשה אישית לכל אחד ואחת והיתה נרגשת מאוד להזדמנות לשתף בניסיון החיים שלה את הקרובים לה”.
  • “בזכות ספר הזיכרונות שכתבתי הנכדים התחילו לשאול שאלות ולהתעניין. נוצרו שיחות מעניינות על שורשי המשפחה והחוויות שעברתי”.
  • “לא ידעתי שיש כל כך הרבה דברים שלא ידעתי על אבא ואני מאושרת מכך שיזמנו ועודדנו אותו לתעד את זיכרונותיו“.
  • “ממליץ לכל אחד לכתוב ספר עבור משפחתו! אנחנו גילינו סיפורים מרגשים ומעניינים ביותר וכן הארה מזוויות מיוחדות על ההיסטוריה הישראלית, שבה יש למשפחתנו חלק נכבד”.

מה מחכה לכם בספר:

cropped-בודד

איך לכתוב

עשרת העקרונות המרכזיים לתיעוד זיכרונות, מה לעשות ומה לא? איך לכתוב בצורה פשוטה, מעניינת ואותנטית?​

cropped-בודד

מה לכתוב

מהם הנושאים שכדאי לכתוב עליהם? באילו תקופות ודמויות להתרכז? על מה לא לוותר? מה בדיוק לספר?

cropped-בודד

דוגמאות אותנטיות

קטעים מתוך חמישה ספרי זיכרונות אמיתיים לשם המחשה והשראה.

cropped-בודד

אתגרי התיעוד הצפויים והדרכים להתמודד איתם

מה עושים אם אתם לא זוכרים הרבה, אם אתם לא אוהבים בדרך כלל לדבר על עצמכם, אם אתם מרגישים שלא עשיתם דברים גדולים שכדאי לתעד, אם במהלך הכתיבה אתם מתעייפים ומאבדים את הנחישות ואם אתם חוששים שהזיכרונות שלכם לא יהיו מספיק מעניינים? כל הקשיים הללו טבעיים ונורמליים ויש לי פתרונות שיכולים לעזור.

cropped-בודד

אחרי הכתיבה

איזה מידע להשלים ואיך לאתר אותו? אילו תמונות ומסמכים לצרף ואיך? מה עוד כדאי להוסיף? איך לערוך ולבצע הגהה?

על המחברת

נעמה שלו בן דוד

מאז שאני זוכרת את עצמי אני אוהבת להקשיב לסיפורי עבר ולזיכרונות משפחתיים. כשהייתי ילדה הייתי יושבת שעות עם אבא שלי בערב בסלון. ברקע הטלוויזיה הייתה משדרת ואבא היה מפליג בסיפורים מעניינים מהעבר. הוא נהג לשבת על הספה, בישיבה קצת מצחיקה וגמישה ביחס לאדם בגילו. לפעמים היה עדיין לבוש בחולצת העבודה הכחולה והג’ינס הקצרים, ובין התיאורים והזיכרונות תמיד כרסם פרוסת צנונית, עלה כרוב או מלפפון שכבש בעצמו. אבא ידע לספר סיפורים ותמיד כלל תיאורים צבעוניים, אנקדוטות מפורטות, חוש הומור, גוזמאות וכמובן תנועות גוף. הוא היה מספר על תקופת הנעורים בקיבוץ, השרות בנח”ל, המלחמות, הטיול בסקנדינביה, העבודה בשוק והאנשים שפגש שם ואפילו שיחזר כמה סיפורים ששמע על תימן. הכול היה לי מעניין כי זה אבא שלי. השורשים שלו והחוויות שצבר עשו אותו מי שהוא ולכן קשורים ומשפיעים גם עליי. החיים שלו (ושל כל אחד אחר) לא היו חייבים להיות דרמטיים כדי שיעניינו אותי ואת שאר הקרובים והחברים שלו!

שנים רבות אחר כך נחשפתי במקרה למקצוע תיעוד הזיכרונות. כבר ברגע הראשון היה לי ברור שמצאתי בדיוק מה שמושך אותי: לאפשר לדור המבוגר לשתף ולזכות בהוקרה ובהכרה מהדור הצעיר, לעזור לילדים ולנכדים להכיר טוב יותר את השורשים שלהם, ולחזק את הקשר המשפחתי. מיד אחר כך הקמתי את “מוצא הנינים” הוצאה לאור ייעודית שבמסגרתה כתבתי יותר משלושים ספרי זיכרונות עם גברים ונשים שראיינתי. לאחרונה, משגיליתי שאין ספר בעברית בנושא, החלטתי לאסוף את כל הידע שצברתי ואת הכלים שפיתחתי. ערכתי אותם לשיטה מסודרת, מפורטת ופשוטה, והוצאתי לאור את “המדריך לכתיבת זיכרונות ולתיעוד משפחתי”.

המלצות מהתקשורת

המדריך הוא ספר שמיועד לנו ההורים על מנת שנלמד כיצד לתעד את סיפורם האישי של ההורים שלנו, הדודים, הסבים, הסבתות ואולי אפילו את הסיפור האישי שלנו? לא חייבים להיות כותבים מנוסים על מנת לכתוב את הסיפור האישי שלנו ושל הסובבים אותנו. הספר מהווה כלי שימושי לכל אדם שרוצה לתעד את חייו או את חיי היקרים לו עם הכוונה מדויקת שתהפוך את המשימה הזו לפשוטה ונעימה. מעבר לכך עיצוב הספר עושה מצב רוח טוב וחשק לקרוא ולעיין בו. יופי של ספר גם לעצמכם וגם כמתנה.
מאירה ברנע גולדברג
סופרת ומבקרת ספרותית
גם אני, כשאני רואה ספר הדרכה אני נהיית אנטי, אבל הספר הזה מצוין ואינטליגנטי ויעיל. יש בו רעיונות כתיבה ודוגמאות והוא מתאים לכל מי שחושב שהגיע הזמן לכתוב את כל הסיפורים המצחיקים שסבא מספר לפני שהוא כבר לא יוכל לספר אותם, אם להגיד זאת בעדינות...
שירי צוק
סופרת ומבקרת ספרותית
המדריך של שלו - בן דוד הוא מורה דרך מפורט שמציע עשרות שאלות ונושאים לכתיבה לאנשים שחושבים לכתוב את זיכרונותיהם וחוששים מגודל המשימה, וכן לאלו שנמצאים כבר בתהליך הכתיבה וזקוקים ליד מכוונת.
אהוד מקסימוב​
עיתונאי

שאלות ותשובות

כן, כי הוא מפשט מאוד את התהליך. הספר מספק מסגרת ברורה וסדר ומסביר בדיוק כיצד לכתוב ועל מה כדאי לכתוב. הוא פותח בעשרת העקרונות המרכזיים לכתיבת זיכרונות, מציע עשרות שאלות ורעיונות לכתיבה, מדגים על ידי קטעים מספרי זיכרונות אמיתיים ומציע פתרונות מעשיים להתמודדות עם האתגרים הספציפיים לכתיבה מסוג זה. בנוסף, לא חייבים לכתוב בהיקף של ספר! גם מספר עמודים ובהם זיכרונות וסיפורים משמעותיים – הינם מרגשים וחשובים אם הם כתובים בצורה אותנטית ומעניינת. אגב, הספר מתאים גם למי שלא מעוניין לכתוב אלא מעדיף לתעד את הזיכרונות באמצעות דיבור למצלמה או בהקלטה קולית.

כן, עדיף (בהנחה שהוא מוצלח) משום שהוא בעל ניסיון וידע. בנוסף, פרספקטיבה חיצונית לעיתים עוזרת במיקוד ובקבלת ההחלטות. רק ששרות כזה, מניסיון של מי שעשתה זאת שנים, יקר ולכן אינו מתאים למשפחות רבות. אל תוותרו על התיעוד! בזכות הספר, שעולה רק 89 שקלים, תוכלו לעשות זאת במסגרת המשפחה. בקצב שלכם. בהיקף שאתם רוצים.

 

דווקא בגלל השיטה המסודרת שבמדריך קל יותר לעבוד בהפסקות, בהתאם לזמן הפנוי ולרצון. אין חשש שתאבדו את הדרך משום שבכל פעם מחדש תוכלו לחזור ולמצוא את השלב בו עצרתם או לבחור לרענן את הזיכרון ולעיין שוב בעקרונות הכתיבה שבתחילת הספר. שימוש במדריך, על השלבים המובחנים שבו, יגדיל מאוד את הסיכוי להתחיל ולסיים את משימת הכתיבה בסיפוק ובהנאה.

כתיבת זיכרונות אינה מסכמת את החיים! היא חוגגת אותם! הדגישו בפני ההורים שאתם רוצים לשמוע מהם על שורשי המשפחה וללמוד מניסיון החיים שלהם, ובקשו שישתפו אתכם בכל מה שחשוב להם. מהניסיון הרב שלי אני בטוחה שהם יותר יתרגשו מאשר יעלבו.

בהחלט! יש בו כל מה שצריך כדי לאפשר ראיונות מסודרים, לערוך את החומר, להוסיף מידע, תמונות ומסמכים. גם הפתרונות לקשיים שעלולים לצוץ והדוגמאות האותנטיות יועילו מאוד למראיין ולכותב.

הספר מורכב משלושה חלקים: איך לכתוב (עקרונות הכתיבה), מה לכתוב (נושאי כתיבה, כולל דוגמאות) ומה עושים אחרי הכתיבה (עריכה, מיון תמונות ומסמכים, תוספות, הגהה ועימוד). “המדריך לכתיבת זיכרונות ולתיעוד משפחתי” הינו ספר בכריכה קשה ובו 155 עמודים צבעוניים ומעוצבים, אשר הופכים אותו למתנה יפהפיה, לא רק מרגשת ומשמעותית.

והמחיר? השקעה קטנה שתאפשר לכם לבטא את התודה וההערכה שלכם להוריכם ותוביל אותם לשתף את האהובים שלהם בזיכרונותיהם ובניסיון חייהם. תיעוד מרגש שכזה יקרב בין בני המשפחה, יישמר בקלות ויהיה משמעותי ביותר גם לדורות הבאים.

 

ועכשיו ב-70 ש"ח (במקום 89!)

רוצים להזמין את הספר לחברי הארגון שלכם ולקבל הנחת כמות? כתבו אליי: naama@motzahaninim.com

עדיין מתלבטים?

הנה שלוש סיבות נוספות

בזכות הניסיון: ידע מפורט לאורך התהליך

הספר מספק ידע ותמיכה לאורך כל תהליך הכתיבה והתיעוד ולמעשה מוביל את המספרים צעד אחר צעד בכל השלבים, זאת בגלל הניסיון הייחודי והמקיף שלי שכולל: א) מאות שעות של ראיונות והקשבה לסיפורי חיים
ב) עבודה עם גברים ונשים בגילאים שונים שהגיעו לתיעוד מסיבות וצרכים שונים ג) עריכת כל החומר הנרחב שהופק מהראיונות, כולל שילוב חומר שנכתב על ידי אחרים ד) איסוף ואיתור מידע משלים ממקורות אחרים כמו אתרים, ארכיונים ומוזיאונים ה) מיון תמונות ומסמכים ישנים ו) עימוד ועיצוב הטקסט והפיכתו לספר

בזכות הגישה: כל אחד ראוי ויכול לכתוב

הגישה שלי: א) כל אחד חשוב וזכאי להוקרה על האתגרים שצלח וההישגים שצבר ולהכרה בדרך שעבר ובתפיסת עולמו! תיעוד הזיכרונות יעמיד גם את הביישנים והצנועים במרכז הבמה. גם להם מגיע! ב) גם כתיבה של אוסף זיכרונות במספר עמודים מצומצם, במחברת או במחשב, בעלת ערך רב ועדיפה בהרבה על זיכרונות שמועברים בעל פה מדור לדור עד שהם מתדלדלים בפרטים ונשכחים. אוסף זיכרונות מתועד שכזה הוא כר פורה לשיחות בין-דוריות מעניינות ולחיזוק הקשר עם המספר ובקרב בני המשפחה. ג) כל אחד יכול לתעד את זיכרונותיו אם הוא רוצה בכך! את מרבית ההוראות הברורות והשאלונים המנחים המופיעים בספר כל קורא יכול ליישם, גם אם אינו מנוסה בכתיבה.

בזכות היצירתיות: כל המרכיבים הנוספים

הספר לא כולל רק איך לכתוב ועל מה לכתוב. אלא גם: מרכיבים יצירתיים וייחודיים שיעשירו את הטקסט וימשכו את הקוראים, דוגמאות מתוך ספרי זיכרונות, איך להתמודד עם האתגרים הצפויים בכתיבה, מהם הנושאים הרגישים שיש לכתוב עליהם בזהירות, איך לערוך, איך לבצע הגהה, איך למצוא מידע משלים, איך לבחור תמונות ומסמכים, איך לבחור כותרות ושם לספר ואיך לכתוב הקדשה ופתח דבר

מעדיפים דיגיטלי?

ניתן לרכוש את הספר גם בגרסה דיגיטלית באמצעות אתר “עברית” בקישור זה

והמחיר? השקעה קטנה שתאפשר לכם לבטא את התודה וההערכה שלכם להוריכם ותוביל אותם לשתף את האהובים שלהם בזיכרונותיהם ובניסיון חייהם. תיעוד מרגש שכזה יקרב בין בני המשפחה, יישמר בקלות ויהיה משמעותי ביותר גם לדורות הבאים.

 

70 ש"ח (במקום 89!)

רוצים להזמין את הספר לחברי הארגון שלכם ולקבל הנחת כמות? כתבו אליי: naama@motzahaninim.com